De draad weer oppakken
Het echte einde van de coronacrisis is nog niet in zicht, al begint het ‘gevoel’ al aardig anders te worden nu veel mensen terug aan het werk zijn, files aanzwellen en terrasjes vol zitten. De geleidelijke heropstart vraagt vooral van bedrijven een duidelijke strategie met een stapsgewijze aanpak. Met deze tips kunnen bedrijven zichzelf klaarstomen voor het nieuwe normaal.
#1 – De juiste leider
Leiderschap is in deze tijden nog belangrijker dan anders. De coronacrisis is het perfecte examen voor goed leiderschap. Er zijn namelijk verschillende manieren om met een crisis om te gaan: vluchten, niets doen of vechten. Succesvolle leiders staan stil om te reflecteren en bekijken hun bedrijf vanop afstand. Ze onderzoeken wat hun werknemers nodig hebben, ze vechten, maar mét verstand! Daar hoort het creëren van een veilig gevoel bij, maar ook eigen emoties als leider mogen getoond worden. Paniekreacties daarentegen zijn zelden goed. Probeer een route te zoeken om het onweer door te komen, zonder uw missie te verloochenen. Durf anders te denken en nieuwe of alternatieve oplossingen te zoeken, durf proberen!
#2 – Scenarioplanning
Ook na de heropstart blijft planning een van de belangrijkste aspecten van het ondernemen. Dat kan door een projectgroep, waarin de hele organisatie vertegenwoordigd is, samen te stellen. Samen - voor elke afdeling - bepalen welke stappen nodig zijn en in welke volgorde, om niets aan het toeval over te laten, is een goede strategie. Vergelijk het met een algoritme waarin de mogelijke stappen en gevolgen alle kanten op kunnen. De instructies moeten kunnen omgaan met eventualiteiten die tijdens de uitvoering mogelijk optreden. Daarnaast moeten alle ontwikkelingen op de voet gevolgd worden… Wie zijn tijd vooruit is, denkt altijd een aantal stappen verder.
#3 – Future proof
Digitalisering is een van de belangrijkste innovaties. Wie niet mee is, hinkt stevig achterop. Investeer in technologie, automatisering, e-commerce. Uw bedrijf wordt er productiever en efficiënter van. Processen die gedigitaliseerd zijn, maken uw bedrijf ook flexibeler; aanpassingen gebeuren sneller. Daarnaast zijn websites en robots niet gevoelig voor virussen, tenminste… geen biologische virussen.
#4 – Risico’s spreiden
Spreid risico’s en zorg voor een buffer. Het belang daarvan werd in de afgelopen periode extra duidelijk. Spreiding in productie bijvoorbeeld: probeer altijd te kiezen voor leveranciers die geografisch verspreid zijn: een mix van binnen- en buitenland. Cash management is ook een groot aandachtspunt. Bedrijven die veel cashreserves hebben, houden langer vol in crisistijden. Vaste kosten beperken, minder goede voorraden met korting verkopen, betalingsuitstel vragen, kortlopende kredieten omzetten naar langlopende kredieten… het zijn maar enkele maatregelen om meer cash te hebben.
#5 – Oog voor mens, milieu en maatschappij
Een bedrijf anno 2020 produceert duurzaam, streeft naar circulaire productie, heeft oog voor alle stakeholders en is een mensgerichte organisatie. Op een eerlijke manier omgaan met mensen is daarbij onontbeerlijk, net als goed zorgen voor uw personeel. Zij zijn tenslotte de rijkdom van uw bedrijf, zij zorgen voor de toegevoegde waarde, zij zijn uw visitekaartje. Probeer ontslagen daarom te zien als laatste optie om uw bedrijf te redden in tijden van crisis.
Heeft u vragen over het opstartplan en de passende aanpak voor uw organisatie? Of heeft u behoefte aan begeleiding? De experten van Peace for Talent staan voor u klaar met het Back on Track coaching traject.
Nog meer lezen over werken in tijden van corona? Lees dan ook: 'Het nieuwe normaal'.