Werkgeluk
Welzijn

Facebook en Instagram trekken de kaart van non-discriminatie

Advertenties op Facebook of Instagram, we komen ze allemaal op regelmatige basis tegen tijdens het scrollen. Vaak zijn dergelijke campagnes zodanig goed opgesteld dat het lijkt alsof uw gsm met u meeluistert. Merken of producten, maar ook vacatures, vastgoed, kredieten of leningen worden naar hartenlust in een advertentiejasje gegoten om in uw feed te verschijnen. Maar om discriminatie tegen te gaan, stuurden Facebook en Instagram hun advertentiebeleid drastisch bij.  

Tot voor kort konden alle soorten advertenties op Facebook en Instagram – dus ook rekruteringscampagnes en advertenties rond vastgoed en geldkwesties – op dezelfde manier worden opgesteld: aan de hand van doelgroepbepaling. Adverteerders konden filteren op leeftijd, geslacht, taal, locatie en zelfs interesses. Op het eerste zicht een handig gegeven, maar ook een functie die discriminerend ingezet kan worden. Ook al is dat niet altijd bewust. Om geen ruimte meer te laten voor een ongelijke behandeling, scherpten Instagram en Facebook hun beleid aan. Ze willen namelijk proactief blijven inzetten op het bouwen van zinvollere connecties tussen mensen en bedrijven.

Ervoor zorgen dat advertenties inclusief en open zijn voor iedereen was daarom de logische stap. Voor campagnes die te maken hebben met werkgelegenheid, huisvesting en financiële zaken is het dus niet langer mogelijk om bovengenoemde parameters te gebruiken. Individuen of groepen mogen geen kansen ontzegd worden op basis van persoonlijke eigenschappen. Woon- en werkkansen moeten voor iedereen gelijk zijn.

 

Speciale advertentiecategorie om discriminatie tegen te gaan

Sinds december 2021 is het advertentiebeleid van deze twee platformen dus stevig aangescherpt op basis van hun non-discriminatiebeleid. Vanaf nu moeten adverteerders bij elke ingestelde advertentie aanduiden wat het doel is van de campagne. Als het gaat over ‘een speciale advertentiecategorie’ die te maken heeft met rekrutering, vastgoed of leningen, kan er niet langer gefilterd worden op demografische gegevens. Als bedrijven niet aangeven dat het gaat over een speciale categorie kunnen Facebook en Instagram oneerlijke bedrijfsaccounts blokkeren.

 

Het nieuwe beleid kan dus niet langer filteren op leeftijd. Daarnaast krijgen alle geslachten de advertentie te zien en is locatietargeting slechts beperkt mogelijk. Op die manier wordt geslacht, leeftijd of burgerlijke staat geen doorslaggevende factor om een advertentie wel of niet te zien te krijgen. Hiermee onderstrepen Facebook en Instagram dat talent niet in hokjes te vinden is. Het nieuwe discriminatiebeleid is dus alweer een stapje dichter richting gelijkwaardigheid op de werkvloer!

Wilt u graag meer weten over hoe u inclusiviteit en gelijkwaardigheid kan implementeren in uw bedrijf? Neem dan contact op met onze experten. Zij helpen je graag verder.