Groep zorg H. Familie: van Waarden tot Why. Een traject rond kernwaarden en een gedeelde identiteit tussen divisies.
Op zoek naar de kracht van Groep zorg H. Familie
Met een sterke uitbouw in West-Vlaanderen is Groep Zorg H. Familie actief in ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg. De Groep is geworteld in de Congregatie van de Zusters die in 1839 werd opgericht. In 2015 brachten ze hun verschillende activiteiten onder de gemeenschappelijke noemer van Groep Zorg. Het voordeel als Groep is dat ze heel wat kennis kunnen samenbrengen en zo als één sterker geheel naar buiten komen. Het belang van de Groep bleef lang wat onderbelicht omdat elke entiteit nog sterk aan de eigen identiteit vasthield. Om een tekort aan werknemers in de diverse entiteiten op te vangen wou Groep Zorg het belang van de groep benadrukken en versterken. Om daarop een antwoord te bieden ging het expertenteam van Peace For Talent aan de slag.
Expertenteam
Op zoek naar de WHY
Om de sterkte van de Groep in het juiste perspectief te plaatsen, organiseerden we een workshop met alle directieleden van de diverse entiteiten. We stuurden hen een vragenlijst waarin we de doelgroep in kaart brachten, de waarden onder de loep namen en top stories (successen op groepsniveau) verzamelden. Al die informatie brachten we samen in een interactieve workshop. Vooral de waarden bleken over de diverse entiteiten heen versnipperd te zijn. Een herdefiniëring van de waarden bleek noodzakelijk om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Die oefening resulteerde in een duidelijke, gealigneerde positionering, met een eenduidige why en één set waarden die gedragen worden door alle entiteiten.
Op weg naar een stimulerende bedrijfscultuur
Maar het is niet voldoende om bestaande zaken te herdefiniëren. Bedoeling is dat het ook op een goede manier doordrongen raakt in de hele organisatie. Daarom organiseerden we onder de noemer van een ‘sociaal contract’ enkele sessies waarbij we aan de slag gingen met de nieuwe elementen. Hoe kunnen we elke entiteit overtuigen van de kracht van Groep Zorg? Samen met onze experte Els Maes gingen we op zoek naar een stimulerende cultuur waarbij de sterkte van de Groep in de verf gezet werd.
Blijven buzzen!
Om die ideeën goed te onderhouden, organiseerden we ook een stuurgroep communicatie die de nodige buzz moet creëren en het belang van de Groep kracht moet blijven bijzetten in de diverse entiteiten. Tegelijk vertaalden we samen met comma, brand strategists de bevindingen naar een nieuw verfrissend logo en ook de website van de Groep kreeg een herkenbare update. Al die elementen moeten het paradepaardje worden waarmee de Groep in de toekomst nieuwe werknemers kan blijven aantrekken.
Beviel deze case u en zit u nu ook met prangende vragen? Neem dan gerust contact op met onze experten!