Werkgeluk

Hoe houdt u medewerkers gemotiveerd bij het thuiswerken

Het gaat nog steeds niet zo goed met het inperken van de coronabesmettingen in ons land. Hoewel een complete lockdown in de toekomst zal vermeden worden, moeten we binnenkort misschien toch weer verplicht thuiswerken. Maar hoe motiveer u uw teamleden om gemotiveerd van thuis uit te werken? Of op welke manier blijft u zelf gemotiveerd?

Externe dwang en inspelen op emoties

Een dagje per week thuiswerken… leuk! Twee dagen per week thuiswerken… fijn! Maar een hele week en dat voor wekenlang… ffff horen we u denken. Thuiswerken kan goed gaan, maar het kan ook stevig tegenzitten. Wie geen rustige plek heeft, afgezonderd van het gezin bijvoorbeeld, wordt er af en toe een beetje gek van. Bovendien is die externe dwang niet echt een motiverende manier om bepaald gedrag te verkrijgen. Met een straf en/of een beloning dwingt u iemands motivatie af. Niemand wordt happy van een boete of een straf. Maar ook iemand opzadelen met schuldgevoelens is niet de mooiste manier om te motiveren tot thuiswerk. ‘Gaat u nog naar kantoor? Wat als u iemand besmet?’ of ‘Bezoekt u nog vrienden? Dan brengt u anderen in gevaar.’ Het is inspelen op de emoties van de andere en leidt tot negatieve emoties zoals angst, vermijdingsgedrag, faalangst en schuldgevoelens. En daar hebben we er al genoeg van…

Hoe kan dat motiveren dan op een positieve manier gebeuren?

Iets doen omdat u het graag doet. Simpel. Dàt motiveert! En het heeft een naam: intrinsieke motivatie. Maar als u niet graag thuis werkt, dan is het moeilijk om er spontaan zin in te krijgen. Als werkgever of leidinggevende kan u wel wijzen op de voordelen van thuiswerk en ervoor zorgen dat uw medewerkers de nodige ondersteuning krijgen, dat u contact houdt en dat er vertrouwen is. Zelf positief zijn over thuiswerk kan ook wel helpen. Sommige mensen hebben nu eenmaal dat duwtje in de rug nodig en gaan anders naar de dingen kijken als ze zien hoe u ertegenover staat. Misschien kan u hen ook inspireren met een online cursus yoga, meditatie of tips voor gezonde tussendoortjes.

Maar er is nog een manier, namelijk aandacht besteden aan zinvolheid. Mensen doen dingen omdat ze er het nut van inzien en omdat het belangrijk voor hen is. Ze rijden met de fiets naar het werk omdat het gezond is en goed voor het milieu. Ze maaien het gras omdat ze hun tuin dan mooier vinden. Of ze kuchen in hun elleboog, wassen hun handen goed en schudden geen handjes meer omdat ze niemand ziek willen maken. Wat u zinvol en nuttig vindt, houd u ook het langst vol. Daarom is het als organisatie, overheid of leidinggevende goed om aandacht te besteden aan ‘de zinvolheid der dingen’. Dat kan bijvoorbeeld door uit te leggen waarom thuiswerken nodig is, zonder in te spelen op de emoties. Probeer ook de voordelen af en toe te belichten. Wat werkt er nu beter, welke taken zijn sneller gedaan, etc.

 

Wilt u hier meer over weten?

contacteer dan een van onze experten