Positief gedrag van werknemers stimuleren
Als werkgever wordt u bijna dagelijks geconfronteerd met kleine en grote problemen op het vlak van personeel. Uw bedrijf is grotendeels gebaseerd op de prestaties van uw werknemers. Als werkgever speelt u een centrale rol en heeft u er alle belang bij dat uw medewerkers tevreden en positief zijn. Maar hoe stimuleert u positief gedrag van medewerkers?
Het is een feit dat werknemers (en kandidaat werknemers) vandaag veel meer belang hechten aan de waarden die een bedrijf uitdraagt. Ze willen de impact van hun bedrijf op de lokale gemeenschap, de wereld en de toekomst kennen er erachter kunnen staan. Ecologische, sociale en menselijke waarden spelen een belangrijke rol. Tegenwoordig zijn sociale media hét kanaal voor de verspreiding van die waarden. Denk maar aan video’s waarin werknemers aan het woord zijn. Als een medewerker de waarden van zijn bedrijf deelt en enthousiast is over zijn werk, wordt hij een echte ambassadeur.
Het omgekeerde hiervan wil geen enkele werkgever. Werknemers die zich negatief uiten over hun werkgever schenden dan misschien wel het sociale mediabeleid, maar het kwaad – voor het bedrijf – is snel geschied. Bedrijven die negatief in de (sociale) media komen, kunnen de perceptie vervolgens maar moeilijk veranderen.
Om positief gedrag van werknemers te stimuleren, zijn er verschillende factoren die meespelen. Grotendeels kunnen we ze in vier groepen indelen.
Leiderschap
Hoe is het leiderschap in uw bedrijf? Aandachtspunten:
- respecteer de waarde van de meningen en de ideeën van medewerkers
- creëer betrokken en vertrouwd leiderschap
- zorg voor een vriendelijke reputatie
Interne communicatie
Denk aan een open interne communicatie:
- deel alle belangrijke informatie over de huidige managementstatus
- communiceer regelmatig met medewerkers
- communiceer eerlijk
HR / personeelsontwikkeling
Belangrijk aandachtspunten:
- bied kansen voor groei- en toekomstmogelijkheden
- zorg voor onderwijs- en opleidingsmogelijkheden
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Enkele richtlijnen:
- zorg voor een eerlijke en veilige werkomgeving zonder discriminatie
- besteed aandacht aan programma’s en acties die het milieu beschermen en verbeteren
- draag actief bij aan de ontwikkeling van werkgelegenheid
- doe eerlijk aan zaken
Samengevat: creëer met uw bedrijf waarde op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) gebied.
Het investeren in de beleving van medewerkers is een absolute must voor bedrijven en organisaties. Ontdek de volgende boekentip over de employee journey.