Welzijn

De balans tussen werk en privé: wat kan de werkgever doen?

We proberen allemaal een goed gebalanceerd leven na te streven. Het liefst is ‘gelukkig zijn’ een mooi neveneffect… Maar het is nu eenmaal moeilijk in een tijd met zoveel mogelijkheden, verleidingen en verplichtingen. We willen een uitdagende job met groeimogelijkheden en liefst een mooi salaris. Daarnaast willen we ook genoeg tijd besteden aan onze persoonlijke, sociale en maatschappelijke activiteiten. Herkent u ook deze stressvolle strijd om werk en privéleven in balans te houden bij uw medewerkers en bij uzelf? Lees dan nog even verder om te ontdekken hoe u daar als directie, HR manager of teamleider iets aan kunt doen.

Disbalans werk en privé

Kinderen afhalen, koken, schoonmaken, met vrienden afspreken, gaan sporten, een cursus Spaans volgen en als het nog even kan op restaurant en niet te vergeten… die wijndegustatie. Niet moeilijk dat het soms allemaal wat te veel wordt en ons (over)gevulde leven ons stress bezorgt. Zeker mensen met jonge kinderen hebben het vaak moeilijk om werk en privé te combineren omdat zij er een extra zware taak bij hebben.

Daarbij komt dan dat sommige bedrijven of organisaties kampen met een ‘overurencultuur’. Medewerkers presteren heel wat overuren omdat andere collega's het ook doen. Of er een hogere productiviteit is valt te betwijfelen. In ieder geval lijdt de balans tussen werk en privé er wel onder.

Als leidinggevende kan u ervoor zorgen een overurencultuur niet te stimuleren. Begin zelf op tijd te werken, maar ga ook op tijd naar huis. Laat duidelijk uitstralen dat u ook een privéleven hebt en dat het belangrijk is.

Resultaatgericht werken

Resultaatgericht werken is een trend die door de coronacrisis in een hogere versnelling is terechtgekomen, vooral door het telewerken. Medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheid, er is minder controle en dus zijn het - meer dan voorheen - de resultaten die tellen. Het gaat er dus niet zozeer om hoe lang iemand werkt, maar vooral om wat die persoon bereikt. Efficiënter en effectiever werken, met meer vrijheid, daaruit ontstaat creativiteit die goed is voor uw bedrijf of organisatie. Voor heel wat mensen is het ook een oplossing die zorgt voor een betere balans.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Als het ziekteverzuim en het verloop in uw bedrijf of organisatie hoog is, dan mag u er zeker van zijn: er is teveel stress en die ‘balans’ zit niet goed. Stress is een kritische factor die werkgeluk belemmert. Bewustzijn en openheid hierover zijn de eerste stap naar een positiever werkklimaat met ‘happy’ medewerkers.

U kan u natuurlijk afvragen in hoeverre u als werkgever, HR professional of teamleider verantwoordelijk bent voor een goede balans tussen werk en privé van medewerkers. Zijn ze daar niet zelf verantwoordelijk voor? Voor een stuk wel, maar niet helemaal. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk om er vanuit het management aandacht aan te besteden en erover te durven praten.

Belangrijke vragen die u aan uw medewerkers moet stellen zijn:

- Hoe gaat het met u?
- Wat kan u zelf doen om de balans tussen werk en privé te verbeteren?
- Wat kan het bedrijf doen om die balans te verbeteren?

Natuurlijk zullen de antwoorden van uw medewerkers uiteenlopend zijn, afhankelijk van hun persoonlijke thuissituatie, hun leeftijd, hun mogelijkheden, hun gezondheid, enz. Waar de ene persoon werk en privé liefst scheidt, vindt de andere het net leuk als de grens minder strikt is. Waar persoon x geen probleem heeft met mails te beantwoorden in het weekend is dat voor persoon y belastend. Door hier samen over te praten kunnen er duidelijke afspraken gemaakt worden, waarbij u uzelf het voorbeeld geeft. Bedenk samen hoe u met alle betrokkenen kunt samenwerken om ieders balans te respecteren. Tips en eigen ervaringen delen kan natuurlijk altijd helpen! Uiteindelijk begint het ook bij uzelf en heeft u een voorbeeldfunctie. Kijk eens goed naar uw eigen werkwijze en flexibele houding of het vertrouwen dat u geeft. Kan dit een positieve invloed hebben op uw collega’s?

 

Wilt u meer weten over de balans tussen werk en privé of zoekt u begeleiding?

contacteer dan een van onze experten

Bent u geconfronteerd met burn-out in uw bedrijf? Lees er hier meer over.