Waarom empowerment belangrijk is in uw organisatie
To empower. Dit Engelse woord betekent letterlijk ‘iemand tot iets in staat stellen’. Het heeft alles te maken met kracht en zelfbewustzijn. Empowerment is een bewustwordingsproces, waarbij het gaat om mensen te stimuleren hun eigen kracht te vinden en die te activeren. Het is de basis van sterk leiderschap en het kan in een organisatie het verschil maken.
Wat is empowerment?
Empowerment werd in 1997 voor het eerst beschreven door de Amerikaanse psychiater en activiste Judi Chamberlin en is populair geworden in de geestelijke gezondheidszorg in de Verenigde Staten. Het richt zich erop om medewerkers zo optimaal mogelijk te laten functioneren door zelfstandigheid. Iemand die ‘empowered’ is, heeft meer zelfvertrouwen en is tot meer in staat. Hij of zij voelt zich sterk genoeg om aan het eigen leven inhoud te geven en dat leidt dan weer tot een beter zelfbeeld.
Empowerment in een organisatie
In een organisatie betekent empowerment het motiveren en krachtiger maken van medewerkers. Het is een sturingsmiddel waarbij een werkgever de medewerkers in staat stelt om zichzelf te ontwikkelen, te geloven in zichzelf en zelf tot oplossingen te komen. Het tilt personeel als het ware naar een hoger plan.
De elementen van empowerment
Volgens Judi Chamberlin is de definitie van empowerment opgebouwd uit vijftien afzonderlijke elementen waaronder beslissingsvrijheid, keuzevrijheid, assertiviteit, individuele mening durven uiten, kritisch denken, omgaan met boosheid, groepsbelang, bewustzijn van rechten, veranderingen kunnen aanbrengen, positief zelfbeeld, groei en ontwikkeling. Mensen met empowerment begrijpen dat ze de regie over hun eigen leven in handen hebben.
Goed leiderschap
Bepalend voor het succes van een organisatie: goed leiderschap. Een goede leider weet zijn of haar medewerkers te binden en zorgt voor wederzijds vertrouwen. Medewerkers zijn de drijvende kracht van een organisatie, als leidinggevende moet u dit leren onderkennen. Goed leiderschap wordt gekenmerkt door op een motiverende manier anderen te laten ‘scoren’. En misschien nog belangrijker: als leider moet u dicht bij uzelf blijven, zonder de omgeving uit het oog te verliezen.
Meer over goed en inspirerend leiderschap kan u hier lezen.
Voordelen van empowerment
De voordelen van empowerment zijn velerlei; zowel voor de individuele medewerker als voor de leidinggevende en de hele organisatie.
- De individuele medewerkers zijn zelfverzekerd en geloven in zichzelf zonder anderen te intimideren. Ze geloven in gelijkwaardigheid. Ook hebben ze een groot probleemoplossend vermogen. Ze durven risico’s te nemen, hakken knopen door, maken goede afspraken en laten zich niet snel uit het veld slaan.
- Leidinggevenden die gebruikmaken van empowerment krijgen zelfstandige medewerkers die verantwoordelijkheid nemen. Ze hoeven zich minder druk te maken in hun mensen. Daarnaast zien deze leiders beter talenten of slagen ze erin de talenten van hun medewerkers boven water te krijgen. Ze laten mensen groeien in de juiste functie.
- Als mensen op de juiste plaats zitten, hun talenten kunnen gebruiken en zich goed voelen, dan laat het vervolg voor de organisatie zich raden. De productiviteit gaat omhoog, het wederzijds vertrouwen zit goed en de betrokkenheid is groot.
Wordt empowerment binnen uw organisatie toegepast? Wilt u er meer over weten?