Waarom maakt een teambuildingsactiviteit alleen het verschil niet?
Prof. Erik van Vooren - EnterTrainer en Spiritual Nomade
Rotsen beklimmen, kanovaren, paintball schieten, vegetarisch koken, samen muziek maken… er is keuze zat in het aanbod teambuildingsactiviteiten. Doorgaans zorgt zo’n event voor de nodige pret en plezier bij de deelnemers, maar is dat voldoende om het team ook (h)echter te maken? Om die vraag te beantwoorden is het zinvol om stil te staan bij de vraag: wat maakt dat een team meer is dan een groep individuen?
Vitale versus verzorgende kenmerken
Ik maak daarbij een onderscheid tussen wat de vitale kenmerken en de verzorgende kenmerken zijn van een goed team. Als één van de vitale kenmerken ontbreekt is het team wankel. De verzorgende kenmerken zijn niet echt vitaal, maar ze zorgen er wel voor dat de vitale kenmerken gezond en duurzaam blijven.
Een groep complementaire talenten met een gemeenschappelijke missie, gedragen door een sterk geloof in de gedeelde waarden, waarbij elk individu zich persoonlijk engageert en zich psychologisch veilig voelt omdat er onderling vertrouwen is: dat zijn de vitale kenmerken van een team.
Als er bovendien een openhartige communicatiestijl is, positieve stress, een gevoel van kameraadschap en plezier, een inspirerende teamleider, een vlotte communicatie, concrete KPI’s (Key Performance Indicators) om de ambitieuze doelen te evalueren, dan zijn ook de verzorgende factoren van een team aanwezig.
Teamontwikkeling
Een teambuildingsessie met een programma dat gebouwd is rond de vitale kenmerken en dat bovendien aangeeft hoe we ze kunnen waarmaken in onze dagelijkse samenwerking is zinvol. Anders is het wellicht niet meer dan een verfrissende douche, terwijl teambuilding een wederkerende opdracht is, zoals het cultiveren van een mooie, gezonde moestuin. Een keer per jaar bemesten en besproeien is niet voldoende, we moeten regelmatig wieden, snoeien, bemesten en besproeien om te oogsten.
Passende communicatie
Nog beter is het als de vruchten van de teambuildingsessie omgezet worden in concrete actiepunten die onder de aandacht gehouden worden via een passende communicatiestrategie. In zijn boek ‘De Kwetsbare Leider’, beschrijft Joost Callens, CEO van Durabrik, bijvoorbeeld hoe zijn bedrijf teambuildingsessies gebruikte om te reflecteren over hun kernwaarden, die vervolgens werden samengebald in één krachtig woord: ROSIE, wat staat voor Respect en vertrouwen, Ontplooiing en ontwikkeling, Samenwerken, Innovatief ondernemerschap en Eigenaarschap.
Met behulp van de passende communicatie is ROSIE uitgegroeid tot een begrip dat deel uitmaakt van het dagelijks taalgebruik. Zo spreekt men van ROSIE-gedrag, zijn er ROSIE-postkaarten waarmee collega’s mekaar complimenten kunnen geven, hangen er ROSIE- posters in het bedrijf en is er een heuse ROSIE-award.
Conclusie: mits de nodige voorbereiding, nazorg en communicatie zorgt u voor een hechter team, zodat uw teambuildingsactiviteit optimaal rendeert.
Kris Perquy - bedrijfspsycholoog
Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van prof. van Vooren. Een sterk team is er een waarin vertrouwen en psychologische veiligheid aanwezig zijn. Teambuilding kan een team hechter maken, maar het moet meer zijn dan een ‘leuke’ activiteit. Op locatie gaan helpt wel om meer met een onbevangen geest te kunnen van start gaan.
Als ik met een team aan de slag ga, dan brengen we samen eerst de kenmerken van een goed team in kaart. Ik leg dan ook verbanden tussen een team in de sportwereld en in de bedrijfswereld. Hoe belangrijk dat team ook is bij bijvoorbeeld topsport, als individu moet u zichzelf niet wegcijferen. Het is net door elkaar beter te leren kennen dat iedereen ingezet kan worden op de eigen sterktes om de complementariteit binnen het team ten volle te benutten en begrip te hebben voor elkaar.
Een van de moeilijkheden in een team is sociale druk. Een groep bestaat uit individuen met een persoonlijke kijk op de zaken. Dat brengt uiteraard soms spanning mee; het is menselijk dat teamleden zichzelf willen positioneren. Maar de mens is ook een sociaal wezen en zoekt dus ook aansluiting bij anderen. Dat evenwicht vinden is een zoektocht die niet altijd even gemakkelijk is.
Neem nu de situatie van het team dat in overleg bepaalde beslissingen neemt. Na verloop van tijd is er iemand in de groep die op basis van feiten en evaluaties die beslissing toch niet de juiste vond. Het is dan als individu niet gemakkelijk om dat aan te geven. Soms is de sociale druk van de groep te groot en durft die ene persoon zich niet verzetten. In een team waarin vertrouwen en psychologische veiligheid aanwezig zijn, kan dat wel. Als die ene persoon namelijk een punt heeft, dan moet daar oor voor zijn en moet de groep misschien op eerder gemaakte beslissingen terugkomen.
Bij een teambuilding van twee of drie dagen is er voldoende tijd om mekaar beter en op een andere manier te leren kennen. De rollen van op kantoor worden doorbroken en er ontstaat een andere hiërarchie. Maar het kan ook een ideaal vertrekpunt zijn om de basis te leggen voor een nieuw team. Bij de start van een nieuw sportseizoen bijvoorbeeld gaat de groep soms een hele week op stage. Nieuwe spelers, nieuwe trainers, het is ideaal om elkaar te leren kennen.
Ook bij projecten waarbij teams vooral virtueel moeten samenwerken is een gemeenschappelijke start van enkele dagen ideaal om een basis te leggen. Elkaar eerst ‘live’ leren kennen, om daarna als team samen te werken aan projecten… soms vanuit verschillende landen en alle hoeken van de wereld.
#peacefortalent #humanstrategists #growtogether #futureproof #teamontwikkeling #teamperformance
Meer weten over teambuilding?