Werknemersbevragingen (1): Wat?
Heel wat organisaties springen mee op de denderende trein van werknemersbevragingen of ‘employee surveys’, maar om hiervan ook een strategisch bruikbare tool te maken dienen gerichte keuzes gemaakt te worden, vragen gesteld en valkuilen overbrugd. Is meten werkelijk weten, of leidt bevragen tot klagen en onbehagen? In deze eerste in een reeks van drie blogposts (Wat? Waarom? Hoe?) over werknemersbevragingen komt u te weten wat ze zijn, welke soorten er bestaan en wat de mogelijkheden of implicaties zijn!
Een employee survey, wat is dat?
Laat ons beginnen met het kader af te bakenen met een definitie en maatschappelijke relevantie; een survey is een systematisch proces van dataverzameling met als doel een kwantitatief databestand te verkrijgen die info verschaffen over specifieke aspecten van werknemers ervaringen op het werk. In het maatschappelijke landschap waar op dit moment een war for talent woedt, is het van groot belang voor organisaties om kort op de bal te spelen inzake verloop(intentie) en het aantrekken van nieuwe werkkrachten. Het in kaart brengen van pijnpunten laat voor een organisatie toe in te grijpen en de situatie te verbeteren. Positieve zaken kunnen dan weer ingezet worden als deel van de employer brand om naar de buitenwereld toe te etaleren.
Soorten surveys
Organisaties kunnen gebruik maken van gestandaardiseerde, kwaliteitsvolle surveys en schalen of een organisatie specifieke survey samenstellen, afhankelijk van het doel, de beschikbare middelen en de situatie. Bij de (evidence based) gestandaardiseerde vragenlijsten heeft men de voordelen van normering en benchmarking t.o.v. andere organisaties en het feit dat deze lijsten kant-en-klaar zijn voor gebruik, waardoor ze ook iets goedkoper zijn.
Gepersonaliseerde vragenlijsten hebben dan weer het voordeel dat de vragen kunnen gekoppeld worden aan de noden van de organisatie en de informatie dus een pak relevanter kan zijn. Dit soort surveys houdt nog een andere implicatie in, namelijk de samenstelling van het ‘survey team’. Een van experts dient zich samen met een variatie van management (bij voorkeur uit verschillende afdelingen en niveaus) te buigen over de inhoud van de vragenlijst. Het doel is om een zo (bedrijfs)breed, maar tegelijk specifiek mogelijk beeld te krijgen van het bijvoorbeeld organisatorisch functioneren of de positieve kanten en pijnpunten van (werken bij) dit bedrijf. Hier bestaat wel het gevaar dat de leden van het survey team hun ‘item-agenda’ willen doordrukken in de lijst, waardoor de survey eindeloos lang wordt. Dit kan in de hand werken dat de werknemers de vragenlijst niet (op een correcte manier) zullen doorlopen of zelf een afkeer ontwikkelen voor toekomstige vragenlijsten.
Van engagement tot welzijn op het werk, wat meten ze?
De lijsten zelf kunnen verschillende zaken meten. Ze kunnen peilen naar de werkbaarheids-indicatoren (stress, motivatie, leermogelijkheden, werk-privébalans), risico-indicatoren, pesten op het werk, werknemerswelzijn, productie-effectiviteit of pakweg engagement…. U merkt het, de mogelijkheden zijn legio!
Meer weten over de soorten werknemersbevragingen, doelen en procedures; Lees dan zeker de aansluitende blogposts of
stel Uw vragen aan onze experts!
Auteur: Ferre Dedecker