Hoe gaat u om met feedback?
Werknemer, leidinggevende, topmanager, leraar, directeur, ambtenaar, ondernemer, freelancer… vroeg of laat krijgt u met negatieve feedback te maken. Maar hoe gaat u ermee om? Hoe kan u positief kijken naar feedback?
Niet-constructief reageren op feedback
Meestal vinden we negatieve feedback vervelend. Misschien weet u ook niet goed hoe met complimentjes om te gaan, maar met kritiek overweg kunnen is nog lastiger. Er zijn verschillende reacties mogelijk die het allemaal nog wat moeilijker maken. Het zijn de volgende:
- Vermijdingsgedrag: u negeert de kritiek en u weigert erover te praten.
- Ontkennen: u geeft de ander ongelijk, u vindt de feedback onterecht, u gaat in de verdediging
- Verklaren: u probeert te verklaren wat er gebeurd is, u bedenkt excuses.
- Aanvallen: u beantwoordt kritiek met kritiek.
Constructief reageren op feedback
Het zijn allemaal weinig opbouwende manieren om met kritiek om te gaan. Het is beter om te proberen op een positieve manier naar kritiek te kijken. Dat begint al met het woord ‘kritiek’. Denk eerder aan feedback, dat impliceert al meteen een kans tot verbetering. Beschouw die feedback niet als een aanval op u als persoon, maar als een vraag om de dingen te verbeteren. Wie negatieve feedback geeft, zegt iets over een belangrijke behoefte waaraan niet tegemoetgekomen wordt. Kijk dus wat de behoefte van de ander is en bepaal in welke mate u eraan wil tegemoetkomen. Een paar tips.
- Luister actief naar de ander. Vat samen. Noteer wat u niet begrijpt.
- Vraag om verduidelijking en durf doorvragen. Probeer de feiten op een rij te krijgen. Zoek niet te veel naar het waarom, maar eerder naar de waarneembare, objectieve dingen. Wat zijn precies de bezwaren van de ander?
- Stem in met het terechte gedeelte van de kritiek en durf dat duidelijk uit te spreken. Wees het oneens met de rest en zeg dat rustig. Door zo te reageren bewaart u uwzelfvertrouwen en loopt uw reactie niet uit de hand. Ook al bent u het oneens met de negatieve feedback, de ander mag ook een mening hebben.
- Probeer oplossingen te vinden voor de vraag tot verbetering van de ander. Bedenk samen alternatieven en maak duidelijke afspraken.
- Bedank de ander. Probeer zijn of haar feedback te zien als positieve feedback en een aanzet om uzelf verder te ontwikkelen. En houd in het achterhoofd: negatieve feedback geven is even lastig als ontvangen. De ander heeft het er wellicht ook moeilijk mee.
Feedback vragen
Twijfelt u zelf aan uw eigen doen en laten? Of wilt u zich gewoon maximaal ontwikkelen en aan verbetering werken? Vraag dan tijdig zelf om feedback aan uw medewerkers, collega’s, leidinggevende, klanten. U zal zien dat uw omgeving het waardeert als u aan zelfreflectie doet. Het toont dat u openstaat voor feedback van anderen en dat u zichzelf wilt verbeteren.
Meer over feedback kan u lezen in het artikel 'Feedback geven, hoe doe je dat?'.