Tips voor beginnende managers
Elke manager die u kent is ooit een beginnende manager geweest. Eens was hij of zij niet ervaren en misschien ook niet zelfzeker. En dan bent u plots manager…
Manager of inspirerend leider?
Een nieuwe functie als manager, dat is best wel een grote verandering die gepaard gaat met veel uitdagingen. Onderweg zal u fouten maken, bijleren en met vragen zitten. U wilt natuurlijk een goede manager zijn, zoals enkele van uw voorgangers. Maar er zijn zeker ook voorbeelden aan wie u zich liever niet spiegelt. Vandaag wilt u ook niet meer de manager zijn die alles ‘managet’. De manager van de toekomst is eerder een inspirerende leider. Hij of zij stelt concrete doelen en maakt duidelijke afspraken, maar werkt vooral aan een kader (cultuur) waarin mensen zichzelf kunnen ontplooien en hun talenten optimaal benutten om de bedrijfsdoelen (waar iedereen zich goed bij voelt) zo goed mogelijk te benaderen (of te overtreffen).
Lees hier de 10 tips van Peace for Talent voor beginnende managers.
#1 – Neem een coach
Als beginnend manager is het fijn als u iemand met ervaring hebt als klankbord. Dat moet iemand zijn die u vertrouwt en met wie u een ‘klik’ hebt. Een ervaren leidinggevende kan u van bruikbare tips voorzien en met u meedenken over managementvraagstukken. Laat u in het begin dus begeleiden.
#2 – Denk na over leiderschap
Elke vorm van leiderschap begint met uzelf leiding te geven. Dat betekent dat u zich bewust bent van uzelf, waar u voor staat en waarom u een manager wil zijn. Ga naar dit artikel over authentiek en inspirerend leiderschap als u meer over persoonlijk leiderschap wil weten.
#3 – Geef uzelf tijd en ruimte om u te ontwikkelen tot een goede manager
U kan niet alles tegelijk meteen perfect. Iedereen moet vaardigheden ontwikkelen en kennis opdoen. Gun uzelf dus tijd en ruimte. Wilt u specifieke vaardigheden ontwikkelen, volg dan een gepaste training. Bespreek met uw coach welke bijkomende opleidingen interessant voor u kunnen zijn.
#4 – Stel doelen en communiceer ze
Als u uw doelen helder hebt, dan kan u ook nadenken welke stappen u moet zetten om ze te realiseren. U zal collega’s moeten aansturen en beoordelen. Ga daarom zo snel mogelijk in gesprek met de mensen over wie u leiding moet geven. Vertel niet alleen wat u van hen verwacht, maar ook wat zij van u kunnen verwachten. Geef aan wat uw doelen zijn, hoe u die wil bereiken en hoe u de voortgang zal beoordelen.
#5 – Leer delegeren
Delegeren is een belangrijke vaardigheid die u best snel onder de knie krijgt. Wellicht bent u manager geworden omdat u een professional bent in uw vak. Nu is het tijd om dat los te laten. U bent nu eerder een coach. Dwing uw eigen succesformule niet op aan andere collega’s. Geef uw medewerkers de ruimte om het op hun eigen manier te doen. Neem het werk van uw collega’s niet over omdat u denkt dat u het beter weet of sneller bent.
#6 – Hou werk en privé in balans
Als manager wordt u geconfronteerd met een eindeloze to-do-lijst. Met tot gevolg dat de werk-privé balans snel uit evenwicht geraakt. Daarom is het van belang om dit altijd goed in de gaten te houden. Hard werken is niet verkeerd, maar als het ten koste gaat van uw gezondheid of uw privérelaties, dan bent u niet goed bezig. Tijdsmanagement kan u helpen, beter leren focussen ook. Lees hier meer over focus.
#7 – Sta open voor feedback en leer bij
Nodig uw medewerkers uit om feedback te geven. Krijgt u te horen dat u bepaalde zaken beter anders aanpakt, voel u dan niet aangevallen en denk na of de kritiek leerzaam is en zo ja, wat u kan doen om het te verbeteren. En ja, ook leidinggevenden maken fouten. Als u over uw eigen fouten durft praten, zullen uw medewerkers ook meer openheid en respect tonen. Het is noodzakelijk dat mensen op elk niveau hun fouten durven/kunnen toegeven. Alleen zo kan u samen oplossingen zoeken of bijleren voor de toekomst. Maak ook geen misbruik van de openheid van mensen. Als dat uitkomt, verliest u definitief het vertrouwen.
#8 – Praat met uw mensen
Maak verbinding met uw medewerkers. Probeer in gesprekken ‘echt’ contact te hebben. Geef feedback ook zo snel mogelijk. Spaar kritiek en complimenten niet op voor het functioneringsgesprek. Door regelmatig feedback te geven, zowel positief als negatief, kunnen medewerkers groeien. Lees hier meer over feedback geven en feedback krijgen.
#9 – Steek uw kop niet in het zand
Sommige managers willen alleen maar goed nieuws horen en steken liever hun kop in het zand dan de realiteit te zien. Maar dan kan u niet de juiste beslissingen nemen. En u verliest op die manier al snel het vertrouwen van uw medewerkers en/of het topmanagement. Ook als mensen van uw team bekritiseerd worden, mag u niet doen alsof uw neus bloedt. Het is aan u als leider om hen op dat moment te beschermen, maar ook om het probleem met hen te bespreken, er samen iets aan te doen en terug te koppelen naar de betrokkenen.
#10 – Blijf bescheiden
Loop niet naast uw schoenen. Daar heeft echt niemand iets aan.
De beste leiders werken onzichtbaar, rustig en helder - Tao Te Tjing
Wilt u hier meer over weten? Onze experten kunnen u helpen.